Kaakklachten

Kaakklachten worden ook wel Cranio Mandibulaire Dysfunctie (CMD) of Temporo Mandibulaire Dysfunctie (TMD) genoemd. Mogelijk zijn kaakklachten de enige reden om de chiropractor te bezoeken. Maar ook kan het zijn dat u een combinatie van klachten heeft, zoals bijvoorbeeld nek- en/ of schouderklachten. Ook komt het voor dat de chiropractor aangeeft dat een probleem met het kaakgewricht ten grondslag ligt aan nek- of hoofdpijnklachten.

Iedereen heeft 2 kaakgewrichten, een links en een rechts natuurlijk. Ze zorgen dat we de mond kunnen openen, maar ook de kaak naar voren of achter bewegen en zelfs van links naar rechts en vice versa. Al deze bewegingen zijn nodig voor kauwen, bijten, praten en slikken. Maar ook voor de gezichtsuitdrukkingen.

Oorzaak van kaakklachten

Meestal ontstaat dit door overbelasting, maar ook eetgewoontes of een klap op de kaak of gebitsproblemen kunnen meespelen. Denk dus aan:

• regelmatig bijten op iets hards/ groots
  • kauwgom kauwen
  • tandenknarsen of klemmen (nachts)
  • val
  • klap
  • ongeluk (whiplash)
  • slecht passend gebit
  • beugelen
  • na flinke tandarts behandeling

De klachten ontstaan door een reactie van de spieren die leidt tot een verhoogde spanning en pijn. De aangezichtszenuw (trigeminus) kan hierdoor zelfs onder druk komen staan.

Symptomen

Vaak is er pijn rondom het kaakgewricht, rondom het oog of langs de kaak. Ook kan deze door naar d elip trekken. De pijn kan constant zijn, of juist met pijnscheuten komen. Vaak gaan kaakklachten gepaard met hoofdpijn boven het oog of op de slapen. Ook wordt vaak een knakkend geluid gehoord bij het openen of sluiten van de mond.

Onderzoek en behandeling

Als u met kaaklachten bij de chiropractor komt, zal deze het kaakgewricht onderzokeen. Hoever kan uw mond open, gebeurt dit symmetrisch? Hoe is de spanning van de spieren rondom het kaakgewricht en de beweeglijkheid van het kaakgewricht zelf.

Door chiropractische behandeling zijn kaakklachten en aangezichtspijn vaak goed te behandelen. De behandeling richt zich op het corrigeren van het kaakgewricht en de spiergroepen eromheen. Hierdoor verminderd de druk op de aangezichtszenuw en verminderd de pijn. Vaak wordt ook de nek behandeld.