Shockwave therapie of ESWT

Een nieuwe therapie biedt uitkomst bij een hielspoor, peesontstekingen, slijmbeursontstekingen en tennisellebogen. Door enkele behandelingen kunnen deze – vaak chronische – pijnklachten voorgoed verdwijnen. Zelfs verkalkingen verdwijnen na slechts enkele behandelingen van ~5 minuten.

Sinds enkele jaren wordt shockwave therapie toegepast. Internationaal onderzoek toont aan dat deze nieuwe therapie effectief is voor klachten die met andere therapieën soms moeilijk behandelbaar zijn.

Deze onderzoeksresultaten komen overeen met de ruime ervaring die in Nederland reeds is opgedaan. Vaak zijn patiënten met chronische klachten al met medicatie of fysiotherapie behandeld, zonder tijdelijk of blijvend succes. Shockwave therapie verhoogt de genezingskans tot maar liefst 85%. Uitzonderlijk hoog!

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) behandelt patiënten met krachtige  ‘schokgolven’. Dit zijn geluidsgolven die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden. Zo komen ze op de gewenste locatie in het lichaam aan. Hier hebben zij een mechanisch effect. Shockwaves versnellen de genezing door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam opnieuw te activeren. Ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.

Shockwave therapie laat chronische pijn verdwijnen!

De methode wordt o.a. toegepast voor het behandelen van klachten als:

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf (patellofermoraal pijnsyndroom/ jumpers knee/ runnersknee)
  • Chronische pijn aan de achillespees
  • Hielpijn (hielspoor) en pijn onder de voet
  • Heupklachten, oa slijmbeursontsteking
  • Shin splints (springschenen/ mediaal tibiaal stress sydnroom)
  • Andere chronische peesproblemen

Radiale shockwave therapie

Binnen onze praktijk maken wij gebruik van radiale shockwave therapie. Hierbij wordt de energie over een groter oppervlak verdeeld. Dit type shockwave apparaat produceert een laag tot gemiddeld energieniveau. Radiale shockwaves zijn dus uitermate geschikt voor triggerpoints, peesontstekingen en hielspoor.

Kan shockwave mij helpen?

Veel mensen lopen al geruime tijd met klachten van pezen. Ze hebben de traditionele fysiotherapie al geprobeerd en hebben soms al een injectie gehad van hun huisarts of een orthopeed. Toch houden zij klachten, we spreken dan van een chronisch peesprobleem. Dit is DE doelgroep waarvoor shockwave therapie ontwikkeld is!

Onze chiropractoren zijn zeer ervaren in het werken met shockwave. Vaak wordt er vooraf aan de behandeling naast het normale onderzoek ook een echo gemaakt om een nauwkeurige diagnose te krijgen. Heeft u elders al een echo, röntgenfoto’s of een MRI laten maken, dan bekijken we die. Daarnaast is onze praktijk is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Musculoskeletale Shockwave Therapie.