Ischias

Men spreekt van ischias wanneer de ischiaszenuw geïrriteerd is, dit kan zelfs leiden tot een ontsteking. De ischiaszenuw loopt vanuit de wervelkolom in de lage rug, via de bil, door het been naar de voet. Een doffe pijn in de rug kan het eerste signaal zijn van het ontwikkelen van ischias. Bij sommige bewegingen kan die pijn scherp of stekend zijn. Als de klacht zich verder uitbreidt ontstaat pijn in de bilspier aan één zijde en soms naar beide zijden. Als ischias zich verder ontwikkelt, kan de pijn via het bovenbeen en de knie zelfs naar het onderbeen uitstralen. Meestal is de pijn dan aan de achterzijde van het been voelbaar, maar ook aan de zijkant van het been kan pijn optreden.

Ischiaszenuw

Om een beter beeld te krijgen waar de ischiaszenuw ligt moeten we eerst weten hoe de rug is opgebouwd. De onderrug, ook wel lendenen genoemd, bestaat uit 5 lendenwervels die door tussenwervelgewrichten met elkaar verbonden zijn. De onderste lendenwervel heeft tussenwervelgewrichten met het heiligbeen. Deze laatste is aan weerszijde weer met de bekkenkam verbonden en maakt zo de bekkengewrichten. De verschillende spieren, pezen en banden die hieraan vastzitten zorgen voor de stabiliteit van de rug en het bekken (heiligbeen + bekkenkammen).

Oorzaak

Ischias kan veroorzaakt worden door overbelasting van de onderrug, afwijkingen van de wervels of tussenwervelschijven, slijtage (artrose) of een gewrichtsontsteking (artritis) in de lage rug of het bekken. Andere oorzaken zijn een te zware inspanningen voor de rug, slechte houding, slechte conditie en overgewicht. Zowel de stand als soepelheid van de wervelkolom wervelkolom hebben een grote invloed op de lage rug. Wanneer een of meer wervels niet goed functioneert, ontstaat er een enorme spanning op de rug. Dit kan leiden tot klachten van de hier gelegen ischiaszenuw.

Behandeling

Chiropractie is een geneeswijze die al meer dan 100 jaar bestaat. De behandeling bij rugklachten richt zich op het herstellen van de normale functie van de wervelkolom. Hierdoor wordt verdwijnt de spanning in de rug en kunnen spieren en zenuwen zich herstellen. De chiropractor controleert bij elke bezoek dan ook de stand van uw wervelkolom en test hoe soepel uw gewrichten zijn. Vervolgens corrigeert de chiropractor met speciale technieken de gewrichten die niet goed functioneren. Hierdoor herstelt de bewegingsvrijheid en verminderd de pijn.